Standbeeld

Home Reaktie's Gastenboek

In Mexico City staat, terecht, een standbeeld van Maria de Lourdes. Tijdens onze Mexicoreis 1999 heeft Toos Zeguers een leuk stuk geschreven wat ook in het reisverslag van die reis staat:

Vervolgens reden we terug naar het centrum, naar Plaza Garibaldi. Dit is een gezellig plein omgeven door café's en met standbeelden van mensen die allen belangrijk geweest zijn voor de Mexicaanse muziek. Het is het centrum van de Mariachi. Het standbeeld van Maria de Lourdes, recht voor het beroemde café "Tenampa" is zonder meer het mooiste. Het is bronskleurig en de jurk is van een zeer mooie kleur groen. De oorringen bewegen zachtjes mee met de wind en zoals ze daar staat, met die opgeheven arm, is het zeer expressief en indrukwekkend.

De familie Peréz Lopéz arriveerde. Maria's moeder is bijna 90 jaar maar nog zeer kwiek, broer Rafaël en zijn familie, zussen Judith, Abigail en Angeles, echtgenotes en kinderen, Lázaro en diverse personen, waaronder Maria Banderas voorzitster van de Mexicaanse Maria de Lourdes-fanclub, en anderen die op de een of andere manier met Maria de Lourdes te maken hadden gehad. Er vond een uitgebreide begroeting plaats van allemaal zeer hartelijke mensen die oprecht blij waren met ons bezoek. Mariachi kwamen spelen en Judith heeft voor ons gezongen.

Vervolgens vond er een korte plechtigheid plaats bij het standbeeld. Er werden bloemen neergelegd en onze plaquette met de tekst:"Jij kwam naar Nederland om voor ons te zingen. Wij kwamen naar Mexico om je te bedanken" werd aan de moeder van Maria overhandigd. De plaquette zou enkele dagen later officieel aan het beeld bevestigd en onthuld worden.

Aan deze tekst hoeven wij niets toe te voegen. Hij spreekt voor zich.

Via Lazaro ontvingen wij de onderstaande e-mail. Mocht U belangstelling hebben voor een replica van het standbeeld dan kunt U contact opnemen met Ariel de la Peńa Ruiz :

From: ARIEL DE LA PEŃA RUIZ

Subject: Ilustracion del busto sacado del monumento.

Esta fue la obra aprobada por tu mama, sera muy significativa.

att. ESCULTOR ARIEL DE LA PEŃA.             arielesculturas@hotmail.com

horizontal rule